Az iskola életre meghatározó élmény akkor is, ha
pozitív, akkor is, ha negatív élmény. Ez az a keretrendszer, amelyben
felemelhetnek, inspirálhatnak vagy leverhetnek bennünket hosszú időre.
Megtanulhatjuk élvezni a szabad gondolkodást, véleménynyilvánítást, vagy
megtanulhatunk beletörni a kötelező reprodukálások lehangoló világába.
Hihetetlen sok erővonalnak kell egy irányba mutatni ahhoz, hogy pozitív élmény, és ne
gyötrelem, vagy jobb esetben színtelen folt legyen az iskola.
És az óvodák világa? Emlékeztek még a saját óvodai élményeitekre?
Gyürüs-Kutnyánszky
Ivette-tel, egykori tanítványommal beszélgetek, aki a Waldorf óvodák világába avat be minket,
olvasókat.
Rozi: A Waldorf óvodáról, iskoláról sokan, sokféle –
gyakran szélsőségesen eltérő - véleményt fogalmaznak meg, gyakran a nélkül,
hogy ismernék a Waldorf módszert, szakmai programot. Én sem ismerem átfogóan, ezért
kérlek, hogy foglald össze a Waldorf pedagógiai módszer, szemlélet lényegét!
Emeld ki, hogy te mit tartasz benne a legszimpatikusabbnak!
Ivette: A legfontosabb az, ahogy a pedagógusok a
gyerekhez fordulnak. Tisztelettel, szeretettel teszik ezt. Elfogadják őket,
olyanoknak, amilyenek. Nem akarják megváltoztatni őket. Szabad, önálló
akarattal élő embernek fogják fel a gyerekeket. Azokat a képességeket
fejlesztik, amelyekben jó az adott gyerek. Ehhez persze jól meg kell ismerniük
a gyerekeket, és ezt elengedhetetlennek is tartják. Nyitott, érzékeny
pedagógusok dolgoznak az óvodában és az iskolában is. Minden a gyerekek körül
forog, a jó értelemben. Érzelmi biztonságot, életkori sajátosságaiknak,
szükségleteiknek megfelelő bánásmódot kapnak itt a gyerekeink, nincsenek
túlhajszolva, igazi gyerekek lehetnek, rengeteg szabad játékkal, meséléssel,
kézművességgel.
(Forrás:www.waldorf,pécs) |
Fontosnak tartják az óvodában a kézművességet,
különösen a finom motoros mozgás fejlesztését is az iskolába készülő
gyerekeknél, pl. körmöcskéznek, szőnek, a fiúk is. Az oviban egy vegyes
életkorú csoport van. A nagyobbak kézműveskedése sokszor jelent motivációt a
kisebbeknek is.
Érdekes mozgásformákkal is megismerkednek a gyerekek.
Ilyenek az euritmia és a bothmer –gimnasztika. Az euritmia mozgásművészet,
finom, lágy mozgásokból épül fel. Az euritmiát látható beszédnek is nevezik. A
gyerekek lemozognak pl. hangokat.
(Forrás:www.waldorf,pécs) |
Fontos a természet és a hagyományok: minden héten
kirándulnak, erdőt járnak az óvodások, a többi napon is kint vannak a levegőn,
ha csak lehet.
Az ünnepeken nincs feszes műsor, közösen ünnepelnek
gyerekek, pedagógusok, szülők.
Az iskolában egy osztálytanító 8 évig viszi a
gyerekeket. Hozzá társulnak a szaktanárok.
Két nyelvet lehet tanulni: angolt és spanyolt.
A képzés epochákban történik, tömbösítve egy –egy
témakört tanulnak a gyerekek. Nincs tankönyv, a gyerekek epocha-füzetekbe maguk
írják, rajzolják a tudnivalókat.
Eltérően a hagyományos iskoláktól itt nem
versenyeztetik egymással a gyerekeket, nincs osztályozás sem.
(Forrás:www.waldorf,pécs) |
Rozi: Nagy örömmel hallgatom ezeket a gondolatokat,
mert engem határozottan zavar, hogy manapság a liberális szemléletű iskolákhoz
egyértelműen a közösség deficitet társítják, miközben a mellett, hogy az egyéni
képességek kibontakoztatását, az önmegvalósítás ösztönzését vallják ezek az
iskolák, egyáltalán nem idegen tőlük a közösségépítés sem. És te is erről
beszélsz. Jöttetek egy szabadelvű gimiből, és hasonlót keresve élvezitek, hogy
a fiatok jó közösségben fejlődik, és ti, magatok is részei vagytok a szülői
közösség építésének is.
Rozi: Mikor döntöttétek el, hogy a fiatokat, Besit
Waldorf óvodába járatjátok?
Ivette: Meg sem született még a fiúnk, amikor már
természetesnek tartottuk a férjemmel együtt, hogy Besit nem hagyományos, hanem
alternatív programmal rendelkező intézménybe íratjuk. Utánanéztünk, mi jöhet
szóba, és mivel a Montessori program talán csak egy intézményben van Pécsett, a
Waldorf pedig az óvodától kezdve felmenő rendszerben biztosítja az általános
iskolai képzést is, így a Waldorfot választottuk. Olvastuk Vekerdy Tamás
könyveit, így a Waldorf módszerről szólót is, és ez is megerősített bennünket
abban, hogy jó irányban gondolkozunk a gyerekünk óvodai elhelyezéséről. Azóta
pedig bebizonyosodott, hogy valóban ez a mi utunk.
Rozi: Olyan szerencsések vagytok, hogy mindkettőtök személyiségéhez közelebb áll az alternatív, mint a hagyományos óvodai, iskolai program?
Ivette: Igen. Mindketten a pécsi Nevkó-ba jártunk. Ezt
a középiskolát akkoriban reform gimnáziumnak tartották sokan, és az is volt.
Sokat kaptunk ott mindketten, és velünk együtt sok volt-nevkósnak is az a
véleménye, hogy az a szabadelvű légkör, a diákok egyéniségének
kibontakoztatását támogató tanári közösség, mindaz, amit ott megtapasztaltunk,
maradandó pozitív emlék ma is. Érdekes az is, hogy több volt-nevkós gyereke jár
Waldorfba, sőt az volt óvónéni is nevkós volt.
Rozi: Mennyibe kerül a Waldorf Óvoda?
Ivette: A legmagasabb havi hozzájárulás 25000Ft + az
ebédköltség, de ha valaki ide szeretné íratni a gyerekét, és nem engedheti meg
magának a finanszírozását, részesülhet szociális támogatásban, és van ösztöndíj
programunk is.
Rozi: Helyileg hol találhatók a Waldorf intézmények?
Ivette: Jelenleg a Tettyén van az óvoda és a Bánki
Donátban működik az iskola, de Pécs Város Önkormányzatától használatra
megkaptuk az Istenkúti Iskolát és Művelődési Házat, így jövő évtől ott lesz az
iskola, és ott indul a második óvodai csoport.
Alapkő-letétel az új iskolánál |
Rozi: Hol lehet megtanulni a Waldorf pedagógiát?
Ivette: Két helyen. Solymáron a Waldorf Pedagógiai
Intézetben 2,5 éves képzéssel, az ELTE
Bárczy Gusztáv Gyógypedagógiai Karán 1,5 éves
továbbképzéssel, mert mindkét képzésnél feltétel a pedagógus végzettség.
Rozi: azt már meg sem kell kérdeznem, hogy Besi a
Waldorfban folytatja-e a majd az útját az óvoda után.
Ivette: Biztosan. De azt hozzáteszem, hogy
gyermekenként érdemes megfontolni, melyik iskolatípus illeszkedik a gyerek
személyiségéhez.
Rozi: Igen. Az én nagyobbik unokám a PTE I.sz. Gyakorlójába jár, és én is tele vagyok pozitív élménnyel. Nagyon színes iskolai életük van, amelybe a színházlátogatástól az interaktív projekt-napokig, a Tudásközpontban tartott tanórákig, versenyekig sok minden belefér. És nekünk igazi gyerekszerető tanító nénink van. Azt hiszem a Gyakorlók is messze kiemelkednek az átlagos általános iskolák közül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése