2014. április 22., kedd

Waldorf: az élményóvoda és iskola



Az iskola életre meghatározó élmény akkor is, ha pozitív, akkor is, ha negatív élmény. Ez az a keretrendszer, amelyben felemelhetnek, inspirálhatnak vagy leverhetnek bennünket hosszú időre. Megtanulhatjuk élvezni a szabad gondolkodást, véleménynyilvánítást, vagy megtanulhatunk beletörni a kötelező reprodukálások lehangoló világába. Hihetetlen sok erővonalnak kell egy irányba mutatni ahhoz, hogy pozitív élmény, és ne gyötrelem, vagy jobb esetben színtelen folt legyen az iskola.

És az óvodák világa? Emlékeztek még a saját óvodai élményeitekre?
Gyürüs-Kutnyánszky Ivette-tel, egykori tanítványommal beszélgetek, aki a Waldorf óvodák világába avat be minket, olvasókat.

Rozi: A Waldorf óvodáról, iskoláról sokan, sokféle – gyakran szélsőségesen eltérő - véleményt fogalmaznak meg, gyakran a nélkül, hogy ismernék a Waldorf módszert, szakmai programot. Én sem ismerem átfogóan, ezért kérlek, hogy foglald össze a Waldorf pedagógiai módszer, szemlélet lényegét! Emeld ki, hogy te mit tartasz benne a legszimpatikusabbnak!
Ivette: A legfontosabb az, ahogy a pedagógusok a gyerekhez fordulnak. Tisztelettel, szeretettel teszik ezt. Elfogadják őket, olyanoknak, amilyenek. Nem akarják megváltoztatni őket. Szabad, önálló akarattal élő embernek fogják fel a gyerekeket. Azokat a képességeket fejlesztik, amelyekben jó az adott gyerek. Ehhez persze jól meg kell ismerniük a gyerekeket, és ezt elengedhetetlennek is tartják. Nyitott, érzékeny pedagógusok dolgoznak az óvodában és az iskolában is. Minden a gyerekek körül forog, a jó értelemben. Érzelmi biztonságot, életkori sajátosságaiknak, szükségleteiknek megfelelő bánásmódot kapnak itt a gyerekeink, nincsenek túlhajszolva, igazi gyerekek lehetnek, rengeteg szabad játékkal, meséléssel, kézművességgel.
(Forrás:www.waldorf,pécs)
Fontosnak tartják az óvodában a kézművességet, különösen a finom motoros mozgás fejlesztését is az iskolába készülő gyerekeknél, pl. körmöcskéznek, szőnek, a fiúk is. Az oviban egy vegyes életkorú csoport van. A nagyobbak kézműveskedése sokszor jelent motivációt a kisebbeknek is.
Érdekes mozgásformákkal is megismerkednek a gyerekek. Ilyenek az euritmia és a bothmer –gimnasztika. Az euritmia mozgásművészet, finom, lágy mozgásokból épül fel. Az euritmiát látható beszédnek is nevezik. A gyerekek lemozognak pl. hangokat.
(Forrás:www.waldorf,pécs)
Fontos a természet és a hagyományok: minden héten kirándulnak, erdőt járnak az óvodások, a többi napon is kint vannak a levegőn, ha csak lehet.
Az ünnepeken nincs feszes műsor, közösen ünnepelnek gyerekek, pedagógusok, szülők.
Az iskolában egy osztálytanító 8 évig viszi a gyerekeket. Hozzá társulnak a szaktanárok.
Két nyelvet lehet tanulni: angolt és spanyolt.
A képzés epochákban történik, tömbösítve egy –egy témakört tanulnak a gyerekek. Nincs tankönyv, a gyerekek epocha-füzetekbe maguk írják, rajzolják a tudnivalókat.
Eltérően a hagyományos iskoláktól itt nem versenyeztetik egymással a gyerekeket, nincs osztályozás sem.

(Forrás:www.waldorf,pécs)
Nekem az is szimpatikus itt, hogy a szülők is fenntartók. Nem egy nagy vízfej intézmény-fenntartó áll a háttérben és hozza a döntéseket a fejünk felett, hanem a szülők maguk döntik el, mennyit tesznek bele a szabadidejükből, a tudásukból, az energiáikból. A szülők sütik a kenyeret a tízóraihoz, mi takarítunk, gyomláljuk az udvart. Persze állami normatívát is kap az intézmény, hisz államilag elfogadott óvodai programja és iskolai kerettanterve van, de a szülők havi hozzájárulással és a munkájukkal is hozzájárulnak a működéséhez.

Rozi: Nagy örömmel hallgatom ezeket a gondolatokat, mert engem határozottan zavar, hogy manapság a liberális szemléletű iskolákhoz egyértelműen a közösség deficitet társítják, miközben a mellett, hogy az egyéni képességek kibontakoztatását, az önmegvalósítás ösztönzését vallják ezek az iskolák, egyáltalán nem idegen tőlük a közösségépítés sem. És te is erről beszélsz. Jöttetek egy szabadelvű gimiből, és hasonlót keresve élvezitek, hogy a fiatok jó közösségben fejlődik, és ti, magatok is részei vagytok a szülői közösség építésének is.

Rozi: Mikor döntöttétek el, hogy a fiatokat, Besit Waldorf óvodába járatjátok?
Ivette: Meg sem született még a fiúnk, amikor már természetesnek tartottuk a férjemmel együtt, hogy Besit nem hagyományos, hanem alternatív programmal rendelkező intézménybe íratjuk. Utánanéztünk, mi jöhet szóba, és mivel a Montessori program talán csak egy intézményben van Pécsett, a Waldorf pedig az óvodától kezdve felmenő rendszerben biztosítja az általános iskolai képzést is, így a Waldorfot választottuk. Olvastuk Vekerdy Tamás könyveit, így a Waldorf módszerről szólót is, és ez is megerősített bennünket abban, hogy jó irányban gondolkozunk a gyerekünk óvodai elhelyezéséről. Azóta pedig bebizonyosodott, hogy valóban ez a mi utunk.

Rozi: Olyan szerencsések vagytok, hogy mindkettőtök személyiségéhez közelebb áll az alternatív, mint a hagyományos óvodai, iskolai program?
Ivette: Igen. Mindketten a pécsi Nevkó-ba jártunk. Ezt a középiskolát akkoriban reform gimnáziumnak tartották sokan, és az is volt. Sokat kaptunk ott mindketten, és velünk együtt sok volt-nevkósnak is az a véleménye, hogy az a szabadelvű légkör, a diákok egyéniségének kibontakoztatását támogató tanári közösség, mindaz, amit ott megtapasztaltunk, maradandó pozitív emlék ma is. Érdekes az is, hogy több volt-nevkós gyereke jár Waldorfba, sőt az volt óvónéni is nevkós volt.

Rozi: Mennyibe kerül a Waldorf Óvoda?
Ivette: A legmagasabb havi hozzájárulás 25000Ft + az ebédköltség, de ha valaki ide szeretné íratni a gyerekét, és nem engedheti meg magának a finanszírozását, részesülhet szociális támogatásban, és van ösztöndíj programunk is.

Rozi: Helyileg hol találhatók a Waldorf intézmények?
Ivette: Jelenleg a Tettyén van az óvoda és a Bánki Donátban működik az iskola, de Pécs Város Önkormányzatától használatra megkaptuk az Istenkúti Iskolát és Művelődési Házat, így jövő évtől ott lesz az iskola, és ott indul a második óvodai csoport.
Alapkő-letétel az új iskolánál

Rozi: Hol lehet megtanulni a Waldorf pedagógiát?
Ivette: Két helyen. Solymáron a Waldorf Pedagógiai Intézetben 2,5 éves képzéssel, az ELTE
Bárczy Gusztáv Gyógypedagógiai Karán 1,5 éves továbbképzéssel, mert mindkét képzésnél feltétel a pedagógus végzettség.

Rozi: azt már meg sem kell kérdeznem, hogy Besi a Waldorfban folytatja-e a majd az útját az óvoda után.
Ivette: Biztosan. De azt hozzáteszem, hogy gyermekenként érdemes megfontolni, melyik iskolatípus illeszkedik a gyerek személyiségéhez.

Rozi: Igen. Az én nagyobbik unokám a PTE I.sz. Gyakorlójába jár, és én is tele vagyok pozitív élménnyel. Nagyon színes iskolai életük van, amelybe a színházlátogatástól az interaktív projekt-napokig, a Tudásközpontban tartott tanórákig, versenyekig sok minden belefér. És nekünk igazi gyerekszerető tanító nénink van. Azt hiszem a Gyakorlók is messze kiemelkednek az átlagos általános iskolák közül.
Bízom benne, hogy a közoktatás nagy átalakítása nem mossa el ezeket a szigeteket, amelyeken a gyerekek jól érezhetik magukat, és a tananyag mellett élményeket is kapnak

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése