2014. május 12., hétfő

Meseszép! – egy szokatlan kampány a gyerekek egészséges lelki fejlődéséért




A meséhez, meséléshez rengeteg kampány kapcsolódott már, a cikkben szereplő 2013 őszétől 2014 tavaszáig tartó Meseszép… kampány azért volt szokatlan, mert a Pécsi Tudományegyetem szervezte, amelynek nem alapfeladata a kisgyerekek lelki fejlődésével való foglalkozás.

Beszélgetőpartneremet, Bánkyné Perjés Beatrixet, a Meseszép… kampány projektvezetőjét arról kérdeztem, kiben született meg, hogyan bújt elő, hogyan épült, szépült a PTE Meseszép… ötlete.

Bánkyné Perjés Beatrix
Bánkyné Perjés Bea: A PTE Marketing Osztályán együtt dolgozunk kolleganőmmel, Szuhán-Glass Beátával. Mi ketten találtuk ki az alapötletet, tehát közös elképzelésből nőtte ki magát a Meseszép… kampány. 
Szuhán-Glass Beáta 

Az ötlet elválaszthatatlan attól, hogy 2011 óta működik a PTE Táncegyüttes, amely megalapozott tánctudással rendelkező egyetemistákból szerveződött. Kezdetben az volt a cél, hogy a PTE különböző rendezvényeit kiszolgáljuk, így pl. konferenciákhoz, bálokhoz, hallgatói rendezvényekhez kapcsolódtak a fellépéseink. 2012-ben már önálló, 2 órás táncesttel mutatkozott be a csapat a közönségnek. Ez a produkció dr. Bódis József rektor úrnak is nagyon tetszett, és azt mondta, hogy ezután csak jobbat csinálhatunk. Mi ezt komolyan vettük, és el kezdtünk gondolkodni azon, hogy mi lehetne a következő bemutató témája. A mese lett az ötletforrás. Ezt kezdtük több oldalról megközelíteni, kibontani. Eredetileg csak egy táncestben gondolkodtunk, aztán kibővült ez a programterv azzal a gondolattal, hogy túllépve az egyetem alapfeladatain (oktatás, kutatás, gyógyítás) megpróbáljuk markánsan közvetíteni a mese fontosságát és a gyerekekkel töltendő minőségi idő fontosságának gondolatát. Az egy táncestes ötlettől eljutottunk az ősztől tavaszig tartó, több programos kampány gondolatáig. A PTE azzal, hogy a műsorral, a kampánnyal a gyerekekhez, a szülőkhöz szól, felvállalt egy társadalmi felelősséget jelentő feladatot. Látjuk ugyanis, hogy míg tudásanyagát tekintve megfelelő diákanyag érkezik hozzánk, ugyanez nem minden esetben mondható el a lelki egészség tekintetében. Akármerre nézünk, látható, hogy már a kicsi gyerekek körében is erősen érvényesülnek a negatív környezeti hatások. A szülők túlhajszoltak, a gyerekeket is gyakran ugyanarra a pályára helyeznék, amelyen ők mozognak, vagyis hajszolják őket különóráról különórára a jövőbeni érvényesülés érdekében. Közben alig van idő egymásra. A gyerekek nem élnek igazi gyerekkort. Megszűnik, zsugorodik az egymásra szánt minőségi idő. Hiányoznak a mesék, hiányoznak a beszélgetések. Mindez a gyerekek lelki fejlődését negatívan befolyásolja, így nem csoda, hogy az egyetemre érkezők közül is sokan nem rendelkeznek stabil lelki egészséggel. A Meseszép… családi táncest ötlete ilyen indíttatásból szélesedett kampánnyá, melynek az volt tehát a célja, hogy felhívjuk a figyelmet az előbb felsorolt deficitekre, és közvetítsük a szülőknek, hogy ajándékozzák meg a gyerekeket meseidővel.

 Rozi: Hogy vált az ötlet projektté?

Bea: Dr. Kuráth Gabriellához, a Marketing Osztály vezetőjéhez terjesztettük fel az ötletet, ő áldását adta rá, így került Rektor úr elé, aki nemcsak elfogadta az ötletet, hanem még részt is vett a Meseszép… táncestekben! Mesélőként ő indította a táncesteket egy kis rövid felvezetővel, amely dióhéjban összefoglalja a táncest történetét. A közeljövőben a II. Pécsi Családi Színházi Fesztiválon is fellépünk, ott is ő nyitja a műsort.

Rozi: Hogyan épült fel a kampány?

Bea: Elindultunk az általános iskolákba 1 órás műsorainkkal 2013 őszén. Mesélőket kértünk fel, Pécsett és országosan is ismert közéleti, művészeti szereplőket, sportolókat. Egy-egy mesejelenetet táncoltunk el, végül megtanítottunk egy rövid táncot, minden iskolában ugyanazt, amit most a diákok a kampányzárón közösen eltáncoltak a táncosokkal együtt.


Két alkalommal mutattunk be két felvonásos táncestünket a Kodály Központban.

2013 őszétől 2014 tavaszáig sikeres mesekönyv-gyűjtő akciót is szerveztünk. 3500 könyv gyűlt össze a különböző gyűjtőpontokon, szerte az országban, sőt azon túl is. Ezeket a könyveket a kampányban résztvevő óvodák, iskolák kapták meg.


Rozi: Nagyon lelkesek, hitelesek a kolléganőjével együtt. Nemcsak kitalálták, szervezték, menedzselték a Meseszép… kampányt, hanem szerepeltek is benne. Milyen érzés volt mesefigurákká válni?


Bea: Rengeteg élményt éltünk át, hosszan mesélhetnénk arról, milyen pozitívan viszonyultak a gyerekek és a felnőttek is az előadásokhoz. Mi magunk is feltöltődtünk ez alatt az időszak alatt. Folytatás valamilyen formában biztosan következik.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése